Wednesday, September 24, 2008

Teoria aditiva si substractiva a culorii



Teoria aditiva a culorii
Aceast` teorie descrie cum \mpreunarea culorilor unei lumini produce alte culori.
Dac` aproxim`m spectrul vizibil \n trei grupuri acestea au ca [i culori predominante
(se mai numesc [i primare) ro[u (RED), verde (GREEN) [i albastru (BLUE).
Pentru a demonstra aceast` teorie proiect`m trei lumini av~nd culorile de mai sus,
pe o suprafa]` alb`. \n locul \n care se suprapun toate cele trei culori, observatorul
are senza]ia c` vede o lumin` alb`. \n locurile de suprapunere a c~te dou` fascicule
luminoase se vor reg`si culorile cyan (CYAN), magenta (MAGENTA), galben
(YELLOW).
Din combinarea luminii albastre cu ro[u
rezult` magenta, din ro[u + verde rezult` galben,
din verde + albastru rezult` cyan iar din
ro[u + verde + albastru rezult` alb. Cantit`]i
diferite din cele trei culori primare produc
gama de culori (COLOR GAMUT) al acelui
echipament ce folose[te acest sistem (ex. monitor,
echipamente de printare laser RGB cum ar
fi DURST LAMBDA sau OCE LIGHTJET).





Teoria substractiv` a culorii
Acest procedeu se folose[te \n tip`rirea culorilor
pe suprafe]e albe, acestea reflect~nd toate culorile
spre observator. \n procesul de tip`rire cu 4
culori (a[a numita policromie) culorile sunt
compuse cu ajutorul celor trei pigmen]i transparen]
i (cyan, magenta [i galben) numi]i [i
culori de proces [i identifica]i cu ini]ialele
cuvintelor \n englez` Cyan, Magenta, Yellow.
Fiecare cerneal` absoarbe o treime din spectrul
vizibil [i transmite celelalte dou`.
Cerneala Cyan absoarbe culoarea ro[ie, Magenta absoarbe culoarea verde, Yellow
absoarbe lumina albastr`. C~nd lumina ro[ie este absorbit`, lumina verde [i albastr`
este reflectat` iar observatorul vede Cyan.
AME - digital photo printing www.amedesign.ro
CYAN
h~rtie h~rtie
R
RO{U
G B R G B
C
Y
M
MAGENTA
h~rtie h~rtie
R
VERDE
G B R G B
M
Y
C
C~nd lumina albastr` este absorbit`, lumina ro[ie [i verde este reflectat` iar observatorul
vede Yellow. Cernelurile absorb o parte din lumin` iar h~rtia reflect` partea
neabsorbit` c`tre observator.
De re]inut: cu cernelurile de proces, hårtia reflect` lumina [i nu cernelurile,
aceasta \nsemnånd c` suprafa]a hårtiei joac` un rol foarte \nsemnat \n
perceperea culorii.
Dac` oricare dou` culori de proces sunt tip`rite \mpreun`, ele absorb dou` treimi
din spectrul vizibil [i creaz` culorile ro[u, verde sau albastru. Dac` toate cele trei
culori de proces sunt tip`rite \mpreun` [i suprapuse se va absorbi toat` lumina
rezult~nd negru. \n practic`, din cauza impurita]ii culorilor, culoarea rezultat` este,
de fapt, un maro \nchis. Din aceast` cauz` pentru a avea nuan]e \nchise \n zonele
de umbr` este necesar` [i o a patra culoare [i anume negru. Datorit` vechiului termen
din tipar pentru negru (\n englez` "key") se folose[te ini]iala K pentru a nu se
crea confuzii cu litera B de la BLUE (albastru).
Policromia este cea mai utilizat` form` de reproducere a culorilor [i de fapt singura
practic posibil` pentru reproducerea unei imagini cu zeci, sute, mii sau milioane
de nuan]e.
a
GALBEN
h~rtie h~rtie
R
NEGRU
G B
R G B
Y
M
Y
C
h~rtie h~rtie
R G B R G B
ALB ALBASTRU
C
M
RGB versus CMYK










No comments: